Consumenten tonen begrip voor Bijenkorf

dinsdag 20 augustus 2013

De sluiting van vijf filialen van de Bijenkorf kan op begrip rekenen bij Nederlandse consumenten, behalve wanneer het gaat om een filiaal bij hen in de buurt. Dat steldt Q&A Research & Consultancy dat naar aanleiding van het recente nieuws gericht onderzoek deed onder achthonderd consumenten.

Van de ondervraagde groep gaf 43 procent aan te begrijpen dat de Bijenkorf de filialen in Arnhem, Enschede, Groningen, Den Bosch en Breda gaat sluiten. Bijna 65 procent van de consumenten geeft aan met zeven winkels en een online winkel nog voldoende mogelijkheden te hebben om bij de Bijenkorf te kopen. Onder consumenten in de leeftijdsgroep 15 tot en met 29 jaar betreft dit bijna 73 procent.

Wanneer consumenten bij een van de te sluiten filialen in de buurt wonen daalt het begrip echter. Van mensen uit Arnhem heeft slechts 21 procent begrip voor de keuze van het concern. In Groningen heeft 29 procent van de ondervraagde dat en in Den Bosch 31 procent.

De focus op luxe merken en 'premium experience' maakt de Bijenkorf niet per se aantrekkelijker voor de gemiddelde consument. Ruim 47 procent geeft aan dat het warenhuis hierdoor even aantrekkelijk blijft, 17 procent van de ondervraagde noemt de Bijenkorf hierdoor aantrekkelijker dan voorheen, maar 37 procent geeft aan dat de winkel juist minder aantrekkelijk wordt als het zich meer op luxeproducten gaat richten.