Daniel Lalonde nieuwe CEO Sandro en Maje

dinsdag 08 april 2014

Daniel Lalonde is de nieuwe CEO van de holding SMCP Group, waar modemerken Sandro, Maje en Claudie Pierlot zijn ondergebracht. Dat meldt WWD.

Lalonde stapt over naar het modeconcern vanuit Ralph Lauren International, waar hij voorzitter was. Ook was hij jarenlang bestuurslid van luxeconcern LVMH. De Canadese topman is aangetrokken door de nieuwe eigenaren van de SMCP Group om de groeipotentie van de toegankelijke luxemerken maximaal te benutten.

Beleggersfirma Kohlberg Kravis Roberts & Co, die in juni vorig jaar een belang van 65 procent in SMCP namen, willen de merken verder uitbreiden in de rest van Europa, Noord-Amerika en Azië. Hiervoor bestuurde L Capital, de private equity arm van LVMH, en Florac, een investeringsfonds van de familie Louis-Dreyfus, SMCP op het moment dat het bedrijf zijn eerste stappen zette op de Amerikaanse en Aziatische markt.

Lalonda zal naast het huidige managementteam van het bedrijf komen te staan: Eveylne Chétrite en Judith Milgron, de oprichters en creatief directeuren van respectievelijke Sandro en Maje, en Frédéric Biousse en Elie Kouby, de managers die zich in 2007 bij het bedrijf voegden en die Lalonde’s adviseurs en bestuursleden van het modeconcern zullen blijven.

De omzet van SCMP is in de afgelopen zes jaar verzevenvoudigd en het bedrijf blijft een sterke winst rapporteren in een bloeiende markt voor toegankelijke mode. Over 2013 steeg de omzet van het modebedrijf met 20,6 procent naar 422,1 miljoen euro. De groeiperspectieven zijn volgens Lalonde veelbelovend in Europa en Noord-Amerika en de nieuwe CEO ziet ook ‘erg aanmoedigende resultaten’ in Azië.

Momenteel heeft het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claude Pierlot 714 winkels en shop-in-shops in 14 landen, waarvan 101 in Noord-Amerika en 11 in Azië. Vorig jaar behaalde het bedrijf 35 procent van zijn omzet buiten Frankrijk.