Esprit introduceert nieuw merk

dinsdag 03 december 2013

Het verlieslatende modemerk Esprit is van plan volgend jaar een nieuw modemerk te lanceren. Dat zegt CEO Jose Manuel Martinez in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemaine Sonntagszeitung.

Het nieuwe merk zal zich volgens hem richten op een iets jongere doelgroep en zal ook een beetje goedkoper zijn dan Esprit. Het nieuwe merk zal als start-up worden opgezet om zo de kostcontroles te kunnen verbeteren. In eerste instantie zal het merk in Nederland, Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg gelanceerd worden. Martinez, die afkomstig is van de Spaanse modegroep Inditex, verwacht dat Esprit 'binnenkort - misschien zelfs volgend jaar - niet langer verlieslatend zal zijn'. In het afgelopen boekjaar leed het bedrijf een verlies van 408,9 miljoen euro. De omzet daalde met 11,5 procent. Esprit weet de daling aan de staking van activiteiten in Noord Amerika, maar zelfs zonder deze meegerekend daalde de omzet met 7,7 procent.

Met een kostenbesparend plan en investeringen in het eigen winkelnetwerk ziet het bedrijf al verbeteringen in de resultaten. De omzetdaling in de tweede helft van 2013 bleef beperkt tot 1,6 procent. In de eerste helft van het jaar rapporteerde Esprit nog een daling van 5,1 procent.