Gap zet fors in op e-commerce

dinsdag 24 september 2013

De Amerikaanse modegroep Gap heeft ambitieuze plannen op het gebied van e-commerce. In 2016 moet bijna 1 miljard dollar extra omzet via online verkopen komen. Dat heeft CEO Glenn Murphy bekend gemaakt op een retailcongres van Goldman Sachs.

Toch gaat het bedrijf geen winkels sluiten. In tegendeel. Er komen nog eens duizend vestigingen bij, zo meldt Emerce.nl. Maar Gap gaat er vanuit dat de extra inkomsten online moeten worden gegenereerd.

De inzet van e-commerce bij Gap is nu nog bescheiden: een kleine 12 procent van de totale omzet over 2012 van 15 miljard dollar. Gap wil daarom een multichannel-strategie uitrollen, waarbij klanten in de winkel kunnen bestellen of hun online bestellingen in de winkel kunnen ophalen. Deze zomer is Gap al begonnen met het testen van twee ophaalpunten in Chicago en San Francisco. Ook via de winkels van Banana Republic, Old Navy en Athleta – allen onderdeel van Gap Inc. – moet het ophalen van bestelde producten mogelijk worden.

Verder zal de website sterk gepersonaliseerd worden. Het is bijvoorbeeld nu al mogelijk om op een smartphone na te gaan of het gewenste artikel in een winkel in de directe omgeving verkrijgbaar is.

In 2012 boekte Gap Inc. een jaaromzet van 15,7 miljard dollar (11,8 miljard euro). De groep telt 3100 eigen winkels en 300 franchisewinkels in ruim 90 landen.