Geen verkoop Chloé na groei

vrijdag 08 november 2013

Het Zwitserse luxeconcern Richemont ziet af van eerdere plannen om modehuizen als Chloé en luxewebshop Net-a-Porter in de verkoop te gooien na een lichte omzetgroei in oktober. Dat meldt Reuters.

In een poging zich meer te concentreren op 'harde' luxe - horloges en sieraden - zou Richemont al zijn modemerken, waaronder Lancel, Shanghai Tang en Dunhill, en luxewebshop Net-a-Porter, van de hand willen doen. Richemont's modemerken doen het relatief minder goed dan de horloge en sieradendivisie van het bedrijf. Luxegoederenmaker Lancel maakt zelfs verlies en volgens bronnen is Richemont al gestart met de zoektocht naar een overnamepartner.

Maar nu retailers in Azië en de Pacific een sterke vraag naar juwelen laten zien en en masse nabestellingen doen, heeft Richemont besloten te blijven investeren in de modetak van het bedrijf. De omzet in de regio, goed voor 40 procent van de totale omzet, steeg 4 procent in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar. De nettowinst nam 10 procent toe naar 1,185 miljard euro.

De omzet- en winstgroei dankt het tweede grootste luxeconcern ter wereld met name aan Cartier en IWC. De omzet van Cartier sieraden en IWC horloges nam in oktober 12 procent toe in neutrale wisselkoersen en 9 procent in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar.