Geox beraamt groei in nieuwe markten

dinsdag 19 november 2013

De Italiaanse schoenfabrikant wil met behulp van een strategisch plan in 2016 een omzet van 1 miljard euro bereiken en terug keren naar winstgevendheid. Het bedrijf, bekend om zijn comfortabele schoeisel met geperforeerde zool, onthulde afgelopen vrijdag dat het van plan is meer winkels te openen in groeiende markten en hoopt zo de winst te stimuleren.

Het bedrijf heeft erg te lijden gehad onder de zware economische omstandigheden in thuismarkt ItaliŽ. In 2012 boekte Geox een winst van 807 miljoen euro. Het bedrijf verwacht voor 2016 een EBITDA van 110 miljoen euro. In de eerste negen maanden van 2013 rapporteerde het bedrijf een daling van de EBITDA van 56 procent.

Geox heeft het afgelopen jaar mondiaal honderd minder winstgevende winkels gesloten. Daarvoor in de plaats opende het 158 vestigingen in steden als Beijing, Shanghai en Hongkong. Het bedrijf investeert in markten waar het tekenen van groei waarneemt, zoals ScandinaviŽ, de Verenigde staten en China.

Het bedrijf verwacht dat de eigen situatie in 2014 zal stabiliseren in Europa, het Midden Oosten en de Verenigde Staten en dat het in 2016 weer zal groeien. Geox voorzitter Mario Polegato, eigenaar van 71 procent van de aandelen, zei alle vertrouwen te hebben in het strategische plan.

De aandelen van Geox stegen als gevolg met 3 procent op de beurs in Milaan.