H&M boekt 12 procent omzetgroei in Q1

donderdag 27 maart 2014

Het Zweedse modeconcern H&M rapporteert een goede start van het lopende boekjaar. CEO Karl-Johan Persson toont zich tevreden met de omzetstijging van 12 procent in het eerste kwartaal naar 32,14 miljard kroon (3,61 miljard euro). Maar beursanalisten waren teleurgesteld over de hoge operationele kosten van het bedrijf en de koers daalde vanmorgen met 3,6 procent naar 279,4 kroon (31 euro).

De operationele winst steeg naar 3,4 miljard kroon (382 miljoen euro), een stijging van 8,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volgens persbureau Bloomberg is de winstgevendheid van het bedrijf beïnvloed door de forse investeringen die dit jaar worden gedaan in het uitbreiden van het online retailkanaal van H&M. Inderdaad, H&M heeft 13 maart jl. de webshop in Frankrijk gelanceerd. Komend najaar staat de digitale opening gepland in Spanje en Italië en eind dit jaar moet ook de Chinese H&M webshop klaar zijn. Voor sublabel Cos staat dit jaar de lancering van een Amerikaanse webshop gepland.

Maar H&M is niet alleen digitaal aan het uitbreiden. Ook het fysieke retailnetwerk expandeert. Voor 2014 staat de opening van 375 nieuwe winkels gepland, onder meer in nieuwe landen zoals Australië, de Filipijnen en India. Cos gaat in de VS, Zuid-Korea en Australië van start. &Other Stories wordt uitgerold naar Nederland, België en de VS.