H&M doneert 20 miljoen aan Unicef

dinsdag 11 februari 2014

De H&M Conscious Foundation heeft 20,3 miljoen euro aan Unicef, WaterAid en CARE gedoneerd. De Zweedse modeketen hoopt met de schenking duurzame verbetering op het gebied van onderwijs, schoon water en de positie van vrouwen te bewerkstelligen.

De drie verschillende projecten gaan deze maand van start. Het educatieproject, dat geleid wordt door Unicef, heeft als doel om de ontwikkeling van jonge kinderen hoog op de mondiale agenda te krijgen zodat meer kinderen hun volle ontwikkelingspotentieel kunnen bereiken. Het doel is om in 2017 73.600 kinderen uit de meest kwetsbare bevolkingsgroepen toegang te geven tot de peuterspeelzaal om hen voor te bereiden op de basisschool.

Het internationale project voor schoon water van WaterAid gaat binnen drie jaar 250.000 kinderen toegang verschaffen tot veilig water, sanitair en hygiëne. De organisatie zal ook streven om het beleid op nationaal niveau te beïnvloeden en pleiten voor universele toegang tot water en sanitaire voorzieningen.

CARE, het mondiale project voor verandering, heeft als doel om de positie van vrouwen in arme gemeenschappen economisch te verbeteren en advies te geven over beleidsveranderingen die nodig zijn om wereldwijd volledige participatie van vrouwen in alle bevolkingslagen mogelijk te maken. In 2017 moeten 100.000 vrouwen in ontwikkelingslanden toegang hebben tot gereedschappen, kennis of een startkapitaal.

De H&M Conscious Foundation werd vorig jaar opgericht. Stefan Persson, de voormalig CEO van H&M en de vader van huidig voorman Karl-Johan Persson, en zijn familie doneerden vorig jaar 56,6 miljoen euro aan de stichting. Vorig jaar nodigde H&M medewerkers en klanten uit om te stemmen op de doelen die volgens hen de meeste steun nodig hebben. Zij kozen voor onderwijs, schoon water en de versterking van de positie van vrouwen.