H&M meest waardevolle retailmerk in Europa

dinsdag 08 april 2014

Met een merkwaarde van 13 miljard euro is H&M het meest waardevolle retailmerk in Europa. Dat is gebleken uit het Best Retail Brands 2014 rapport van merkenadviesbureau Interbrand, dat de merkwaarde van retailers onderzoekt en rangschikt per regio.

De Zweedse modeketen verslaat daarmee concurrenten Zara en Marks & Spencer. Het dochtermerk van de Spaanse retailer Inditex staat met een merkwaarde van 7,8 miljard euro op de derde plaats. Marks & Spencer is met een merkwaarde van 4,1 miljard euro goed voor de zesde plaats.

H&M, Zara en Marks & Spencer zijn de enige moderetailers in de top 10, die verder gedomineerd wordt door supermarkt- en woonketens. In de top 50 zijn elf andere modebedrijven opgenomen: Next (#16), Mango (#17), Bershka (#18), Massimo Dutti (#25), Asos (#29), John Lewis (#39), Debenhams (#45), Primark (#47), Desigual (#48), Sports Direct (#49) en Tous (#50).

Europa is de enige regio waarin een modebedrijf op de eerste plaats staat. In Noord-Amerika, Azië en Latijns-Amerika zijn supermarktketens Walmart, Woolworths en Natura respectievelijk de meest waardevolle merken.