Hugo Boss blijft groeien in Q3

vrijdag 01 november 2013

De Duitse modegroep rapporteerde aanhoudende omzet en winstgroei in het derde kwartaal dankzij forse omzet in het eigen retailnetwerk. De nettowinst steeg in de drie maanden tot 30 september met 9 procent naar 112,5 miljoen euro, terwijl de groepsomzet met 2 procent steeg naar 657,9 miljoen euro. Zonder de ongunstige effecten van de wisselkoers was de omzet met 5 procent gestegen.

Omzet uit de groothandelsactiviteiten daalde met 10 procent, maar de omzet uit de eigen retailondernemingen - waaronder ook de outlets en de onlineactiviteiten - steeg met 18 procent naar 320,6 miljoen euro. De groothandelsactiviteiten daalden onder meer als gevolg van de overname van shop-in-shops die voorheen eigendom waren van groothandelspartners. Daardoor kwam het accent meer op de eigen retailactiviteiten te liggen.

Europa boekte de meeste groei, met een omzetstijging van 8 procent. In Amerika bleef de omzet gelijk, maar was het totaalplaatje minder gunstig als gevolg van de zwakke groothandelsactiviteiten in de regio. Ondanks een moeizaam retailklimaat in China, steeg de omzet in Azië met 4 procent.

"De vraag nam in het derde kwartaal merkbaar toe vergeleken met het eerste halfjaar," zei topman Claus-Dietrich Lahrs in een verklaring. "Daarom verwachten wij een forse omzet- en winststijging in het vierde kwartaal." Hugo Boss verwacht dit boekjaar een omzetstijging van tussen de 6 en 8 procent te genereren. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg de omzet met 3 procent naar 1,783 miljoen euro.

Hugo Boss telt momenteel 992 eigen winkels, vergeleken met 840 vestigingen in 2012.