ING: Modewinkels steeds kleiner deel portemonnee consument

dinsdag 30 oktober 2012

De kloof tussen winkels die het goed doen en de verliezers, wordt groter. Dat denkt het ING Economisch Bureau. De bank verwacht dat de Nederlandse non-food detailhandel dit jaar te maken zal krijgen met een teruggang in de omzet van 3,2 procent.

Of het consumentenvertrouwen de komende tijd toeneemt, zal weinig invloed hebben op de inkomsten van winkels. Volgens ING gaat er bij een gemiddeld gezin al geruime tijd meer geld uit dan dat er binnen komt. Bovendien moeten consumenten steeds meer geld uitgeven aan zaken als voeding, energie, vervoer en huisvesting. De non-food detailhandel moet het daardoor met een kleiner aandeel van de portemonnee doen.

Om de consument toch te trekken is meer nodig dan 'beleving' in de winkel, stelt ING. Volgens de bank bewijst het succes van Primark dat consumenten niet allemaal een modeshow en glas champagne willen.

Modewinkels zullen de komende tijd meer last van prijsdruk krijgen. Consumenten wachten steeds liever op de uitverkoop. En ook de komst van nieuwe modeketens - uitbreidingen van Primark en Forever21 die naar Nederland komt - heeft invloed op bestaande winkelformules; Henk ten Hoor, Landgraaf, Hans Textiel, Piet Kerkhof en schoenenretailer Tango lukte het al niet het hoofd boven water te houden.