India: Luxe uitgaven lopen op naar 10 miljard dollar

woensdag 20 november 2013

Hoewel de economische malaise ook de Indiaase markt in z'n greep houdt, verwachten onderzoekers dat het tij medio volgend jaar zal keren dankzij een groeiende groep 'nieuwe rijken' in het land. In een presentatie tijdens een conferentie voor luxe labels in New Delhi, spraken onderzoekers van IMRB de verwachting uit dat de Indiaase bestedingen aan luxegoederen in 2014 met 17 procent zullen toenemen naar 10 miljard dollar.

De groei wordt veroorzaakt door wat de onderzoekers van IMRB 'closet consumers' noemen, ofwel consumenten die 'uit de kast' komen. Gedoeld wordt op jonge ondernemers, mensen in management functies, artsen en professionals die steeds meer gaan uitgeven.

Hoewel de Indiaase markt nog relatief klein wordt genoemd, is de potentie voor luxemerken als Dior, Chanel, Cartier en Louis Vuitton volgens de onderzoekers 'enorm'. De Indiaase regering wil het bovendien makkelijker maken voor buitenlandse bedrijven om actief te worden in het land.