Indiase Yepme wil concurreren met Asos

maandag 14 april 2014

De Indiaanse online retailer Yepme gaat internationaal. Het bedrijf opende onlangs een tweede webshop gericht op de buitenlandse markt, Yepmeworld.com. Het bedrijf hoopt daarmee het wereldwijde succes van fast fashion modebedrijven als Asos en H&M te evenaren.

Op dit moment verzendt de internationale webshop alleen nog naar de Verenigde Staten en India, maar als het concept buiten de Indiase grenzen aanslaat, wil het bedrijf daar binnen vier maanden meer landen aan toevoegen. “Geïnspireerd door het wereldwijde succes van Indiase technologiebedrijven, zal Yepme eerst gebruik maken van de nieuwe website om de internationale vraag naar uit India afkomstige kleding te meten,” aldus mede-oprichter Vivek Gaur in het Indiase The Economic Times. “Waarom zou India niet het nieuwe, grote internationale modelabel kunnen voortbrengen? Waarom zouden wij geen H&M kunnen creëren?”

Experts zijn echter sceptisch. Het zou volgens hen moeilijk zijn om de aandacht van klanten te trekken in een markt die wordt gedomineerd door grote spelers als H&M, Marks & Spencer, Zara en Asos. “De ambitie is prima, maar het zal niet makkelijk zijn de markt binnen te dringen,” aldus Arvind Singhal, voorzitter van het Indiase handelsadviesbureau Technopak.

In de webshop Yepmeworld.com zijn traditionele sari's te koop, maar ook moderne tops, broeken en sandalen, waarvan een deel met Indiase prints.