Karl-Heinz Müller reageert op Bread & Butter nieuws

vrijdag 05 december 2014

Bread & Butter directeur Karl-Heinz Müller doet de berichtgeving in Sportswear International van gisteren af als "speculatie". "Er is nog niets officieel besloten," zegt hij in een zeer summiere reactie tegen dagblad Tagesspiegel. Dat meldt het Duitse persbureau DPA. Sportswear International berichtte donderdag dat de grootste Duitse vakbeurs Bread & Butter was afgelast. Het blad baseerde het nieuws op twee anonieme bronnen.

Kort daarna meldde het Britse Drapers precies het tegenovergestelde en schreef daarbij dat het de beursorganisatie zelf gesproken had. Op het hoofdkantoor van Bread & Butter in Berlijn moet de telefoon gisteren roodgloeiend hebben gestaan, want na de eerste berichtgeving dook de volledige internationale vakmedia er bovenop. De organisatie bleef echter de hele dag onbereikbaar.

Verwacht werd dat Bread & Butter gisteravond of vandaag een persverklaring zou versturen. Müller zegt nu dat die mededeling er "binnen afzienbare tijd" komt.

Bread & Butter maakte eerder deze week bekend dat de januari editie van de beurs fors was ingekropen en zou plaatsvinden in een hal. Voorheen kon de modevakbeurs met deelnemende labels met gemak vijf hallen vullen. Na de aankondiging van de ingekrompen beurs hebben zich waarschijnlijk meer labels teruggetrokken. In de berichtgeving worden aantallen van 200, 80 en zelfs maar 40 exposanten genoemd.

De Berlijnse vakbeurs Panorama rook zijn kans en maakte donderdag bekend juist uit te breiden. Panorama voegt in januari ruim 4000 vierkante meter vloeroppervlak aan de vakbeurs toe.

UPDATE_ Von Dutch CEO Olivier Mercier heeft de annulering van Bread & Butter bevestigd tegen FashionUnited.uk. "Het is zeker. Het gaat niet door," zegt hij. "We zijn al maanden met de beursorganisatie in gesprek en het rommelt al geruime tijd. Toen onze Europese licentiehouder Newtex een tweede stand aanvroeg voor de aankomende editie en de organisatie afwachtend reageerde, voelden we nattigheid."

Volgens Mercier heeft het gedoe rond de verhuizing naar Barcelona voor veel merken de doorslag gegeven. "Dat heeft bij velen een slechte indruk achtergelaten. Als de organisatie van de grootste vakbeurs van Europa al niet weet wat ze moeten doen, dan wordt het wel heel lastig."