Kering boekt minder omzet in Q3

vrijdag 25 oktober 2013

Het Franse luxeconcern, voorheen bekend als PPR, boekte als gevolg van de tanende vraag naar luxe in het derde kwartaal een omzetdaling van 1,5 procent naar 2,52 miljard euro.

Ondanks de daling blijft het bedrijf investeren in luxe lederwaren bij Gucci, het belangrijkste merk van de groep. Gucci rapporteerde een daling van 5,4 procent gedurende het kwartaal, waaronder een daling van 2 procent in de regio Azië en Australië, de grootste afnemer van luxewaren. Kering probeert Gucci exclusiever te maken door de instapprijzen voor kleine lederwaren en logobagage te verhogen en de groothandel te beperken, vandaar de omzetdaling.

Volgens Jean-Marc Duplaix, de financiële topman van Kering, wordt echter duidelijk dat logo's minder gewild worden. In de regio Azië en Australië vertegenwoordigen logo-vrije tassen 40 procent van de totaalomzet, terwijl dat in Japan al 70 procent is. Volgens hem is Japan een grote trendsetter en is hiermee bewezen dat Gucci er goed aan doet om zich meer op logo-vrije luxe lederwaren te concentreren.

Kering's luxedivisie realiseerde een omzetstijging van 1,5 procent naar 1,62 miljard euro. Zonder de effecten van koerswisselingen steeg de omzet met 5,6 procent. De omzet bij Bottega Veneta steeg met 7,3 procent en bij Saint Laurent met 7,2 procent. Zowel Stella McCartney als Alexander McQueen rapporteerden twee-cijferige groei, en ook Balenciaga leverde een goed resultaat.

De omzet in de sport en luxe divisie daalde met 7,6 procent met 896,2 miljoen euro. De grootste oorzaak daarvoor was de verminderde vraag naar Puma schoenen en de verzwakking van de Europese markt, de grootste afnemer van Puma. De vergelijkbare omzet was daarentegen wel positief, en de kledingomzet van het merk steeg met 7 procent. Volgens topman Francois-Henri Pinault gaat het nieuwe management van Puma te werk om het merk 'radicaal' te transformeren en diens toppositie weer terug te winnen.