Kering boekt omzetstijging in Q1

vrijdag 25 april 2014

Luxe ligt nog altijd ten grondslag aan het succes van Kering. Het Franse luxeconcern rapporteerde in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar een omzet van 2,4 miljard euro, een stijging van 1,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zonder het effect van wisselkoersen meegerekend bedroeg de omzetstijging 4,1 procent.

De omzetstijging was vooral te danken aan de luxedivisie, die deze met 6,3 procent zag toenemen. Het modemerk Saint Laurent stak met kop en schouders uit boven de rest met een omzetstijging van maar liefst 72 procent, terwijl Gucci de omzet met 0,3 procent zag dalen. Het Italiaanse luxehuis werd geraakt door de upmarket herpositionering van het merk en de sanering van haar groothandel distributienetwerk.

In het eerste kwartaal sloot Gucci een aantal shop-in-shops in warenhuizen, waardoor de vergelijkbare omzet in het groothandelkanaal 19 procent daalde. De wholesale omzet bedraagt nu nog 20 procent van het totaal. De omzet uit eigen winkels steeg 6 procent in vergelijking met een jaar eerder. Gucci presteert daarmee nog altijd onder rivaal Louis Vuitton, die de vergelijkbare omzet zag toenemen met 9 procent in het eerste kwartaal.

Volgens Kering leverden alle eigen winkels in alle regio's een goed resultaat. De Sport & Lifestyledivisie moest daarentegen het onderspit delven. De omzet daalde hier met 0,2 procent, met name door een zwakke omzet bij sportmerk Puma, die een daling van 0,4 procent rapporteerde.