Kleine omzetgroei Only The Brave

woensdag 23 april 2014

Only The Brave (OBT) heeft in 2013 een omzetgroei geboekt van 2 procent naar 1,57 miljard euro. De operationele winst (EBITA) daalde van 200 miljoen in 2012 naar 140 miljoen vorig jaar. Het moederbedrijf van Diesel, Viktor & Rolf, Marni en Maison Martin Margiela heeft in 2013 de bedrijfsvoering gestroomlijnd én geïnvesteerd in winkels zoals het nieuwe vlaggenschip van Viktor & Rolf in Parijs.

CEO Riccardo Stilli maakte de resultaten bekend middels twee interviews in Amerikaanse en Italiaanse media. Hij zei onder meer dat het bedrijf "grote ingrepen" heeft verricht die de winstgevendheid hebben beïnvloed. Ook de impact van wisselkoersen - met name in Japan dat met 20 procent van de totaalomzet een van OBT's belangrijkste exportmarkten is - laat zich voelen.

Stilli, voormalig CFO van Prada die vorig jaar het roer overnam bij OBT, heeft verder gezegd dat het bedrijf 70 miljoen euro heeft gereserveerd om te investeren in retail of overnames, wanneer zich een aantrekkelijke kans voordoet. De komende jaren concentreert OBT zich op uitbreiding en omzetgroei in Azië en dan vooral op China.