Koopavond minder populair

dinsdag 21 januari 2014

In 2013 bezochten minder consumenten een koopavond in vergelijking met 2012. De koopavond boet in aan populariteit. Dat concludeert I&O Research na een peiling onder bijna 3000 consumenten.

Hoewel zo'n 33 procent van de ondervraagde consumenten nog minimaal één keer per maand een koopavond bezoekt, zegt 36 procent ten opzichte van een jaar geleden nu minder vaak naar een koopavond te gaan. 7 procent van de respondenten gaat juist vaker. Consumenten gebruiken de koopavond vaak om gericht boodschappen te doen en niet om recreatief te winkelen.

I&O heeft een aantal redenen voor de afname van de populariteit van de koopavond. Het onderzoeksbureau denkt aan de aanwas van webshops, de opkomst van koopzondagen en de economische crisis. Ook de vergrijzing speelt een rol. Vooral jongeren hechten aan de koopavond, ouderen hebben veelal doordeweeks wel tijd om de stad in te gaan. I&O denkt dat de doorzettende vergrijzing in Nederland het draagvlak voor een doordeweekse avondopenstelling van winkels verder onder druk kan zetten.