M&S noteert opnieuw omzetdaling voor non-food in Q3

vrijdag 10 januari 2014

Het Britse M&S zag de groepsomzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014 omhoog gaan met 1,8 procent, en in de kerstperiode met 3,2 procent. De omzet van general merchandise, bestaande uit kleding, schoenen en woonaccessoires, daalde daarentegen met 1,1 procent (2,1 procent like-for-like). Dit is het tiende opeenvolgende kwartaal waarin M&S een dalende omzet van general merchandise moet noteren.

M&S meldt dat de totale verkoopcijfers met 1,5 procent (een daling van 0,2 procent like-for-like) omhoog gingen in Groot-Brittannië. Ook internationaal groeide de totale verkoopomzet. Met een groei van 4,5 procent in het derde kwartaal en 8,2 procent in de laatste weken voor kerst.

Het Britse warenhuis compenseerde de wederom dalende verkoopcijfers voor kleding, schoenen en woonaccessoires op andere afdelingen. De verkoop van etenswaren deed het bijvoorbeeld beter, met een stijging van 4,1 procent (1,6 procent like-for-like). “Onze etenswarenafdeling had een excellent kwartaal met een recordverkoop in de kerstperiode,” is het commentaar Bolland.

De online verkoop via M&S.com maakte grote stappen. De online verkoopomzet steeg met 22,7 procent over het totale derde kwartaal en groeide in de kerstperiode, de laatste acht weken voor kerst, tot 24,1 procent.

De omzetdaling voor non-food producten werd veroorzaakt door de ongewone weersomstandigheden in oktober, meldt CEO Marc Bolland in een persbericht. Ook werd M&S gedwongen om hun artikelen in de kerstperiode af te prijzen doordat de concurrentie dat ook deed.

CEO Marc Bolland staat sinds vorig jaar onder druk, toen het bedrijf voor het gebroken boekjaar een omzetdaling van 2,4 procent voor kleding en 4,1 procent voor de totale general merchandise moest noteren.