Magere omzetgroei Richemont in Q3

donderdag 16 januari 2014

De omzet van het Zwitserse luxeconcern Richemont is in het derde kwartaal van het lopende boekjaar 2,8 procent gestegen naar 2,94 miljard euro. In neutrale wisselkoersen steeg de omzet 9 procent.

Hoewel Richemont geen cijfers van de afzonderlijke merken bekendmaakt, liet het bedrijf wel weten dat Net-a-porter een belangrijke motor achter de groei in Noord- en Latijns-Amerika was. Volgens het luxeconcern presteerde de webshop ‘ver boven’ het Richemont gemiddelde.

Het bedrijf presteerde het afgelopen kwartaal het beste in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Japan. In China, voornamelijk in het groothandelkanaal, viel de omzet lager uit dan verwacht. Sinds de regering in 2012 aankondigde dat ambtenaren geen overheidsgeld meer mogen uitgeven aan luxegoederen, hebben Richemont's horlogemerken Cartier en Piaget het zwaar.

Europa en het Midden-Oosten presteerden met een omzetplus van 9 procent naar tevredenheid, maar Richemont merkte op dat de omzet vooral gestuwd werd door toeristen in belangrijke vakantiebestemmingen.

Richemont is het derde grootste luxeconcern ter wereld en is onder andere eigenaar van Chloé, Net-a-porter, Lancel, Azzedine Alaïa en toonaangevende sieradenmerken als Cartier, Van Cleef & Arpels en Piaget.