Meer winst voor Nike in Q1

vrijdag 27 september 2013

Nike overtrof alle verwachtingen in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar dankzij het succes van het Converse merk en forse omzet in Europa en in Noord-Amerika.

In de drie maanden tot 31 augustus steeg de nettowinst met 37,6 procent naar 780 miljoen dollar (578,4 miljoen euro), terwijl de omzet met 7,7 procent toenam naar 6,97 miljard dollar (5,2 miljard euro). Analisten waren uitgegaan van een omzet van 6,96 miljard dollar. Als gevolg schoten de aandelen met 5,9 procent omhoog, de grootste stijging sinds de beursgang van de Amerikaanse sportgigant in 1980.

Het Converse merk, waarvan de resultaten voor het eerst door Levi's werden onthuld, boekte in het eerste kwartaal een omzetstijging van 18,2 procent naar 494 miljoen dollar (366,3 miljoen euro), terwijl de operationele winst met 36,3 procent steeg naar 169 miljoen dollar (125,3 miljoen euro). Vooral in Noord-Amerika, Groot-Brittannië en China deed het merk het goed. Levi's is van plan het merk verder uit te breiden in het 'direct-to-consumer' kanaal.

Schoenen en kleding presteerden goed, met stijgingen van respectievelijk 7,2 procent en 5,8 procent. In Noord-Amerika groeide de kledingdivisie het hardst. Alleen in Japan daalde de kledingomzet met 20,9 procent. In China, waar het merk strategische veranderingen ondergaat, waren de resultaten gemengd. De totale omzet daalde met 0,5 procent; de kledingomzet was met 8,8 procent gestegen, waar dat was niet genoeg om te compenseren voor de daling van schoenen met 4,5 procent.