Minder winst voor Levi's in Q4

woensdag 12 februari 2014

Veel promotionele activiteiten tijdens het kerstseizoen en een ongunstige kalender hebben in het vierde kwartaal de winst van het Amerikaanse jeansbedrijf ongunstig beïnvloed. Levi's boekte een nettowinst van 17 miljoen dollar (12,4 miljoen euro), 67,9 procent lager dan de 53 miljoen die de jeansmaker in het laatste kwartaal van 2012 had geboekt.

De omzet daalde met 0,2 procent naar 1,295 miljard dollar (948 miljoen euro). Volgens Levi's was de omzet hoger geweest als Black Friday (een belangrijk weekeinde voor retailers) dit jaar in het vierde kwartaal had plaatsgevonden, zoals in 2012 het geval was.

Bezoekersaantallen daalden overal, zei CEO Chris Burgh in een interview met Women's Wear Daily, maar de retailactiviteiten groeiden omdat er beter werd omgegaan met het inventaris. "Iedere stuiver die we in advertenties en promotie investeren is om meer verkeer en omzet te genereren, niet om de brand equity te bevorderen," aldus Burgh.

De omzet in de regio Azië en Australië steeg met 1,1 procent naar 188 miljoen , terwijl de operationele winst daar met 66,7 procent toenam. Volgens Bergh heeft de staking van het Denizen merk in Azië een positief effect gehad op de winst. Het merk zou volgens Burgh nooit een succes zijn geworden in de regio en het Levi's merk verdiende meer aandacht.

Voor Levi's en Dockers, de belangrijkste herenmerken, was het een sterk kwartaal, maar damesdenim blijft achter op vrijetijdskleding zoals yogabroeken.