Minder winst voor Mulberry in H1

vrijdag 06 december 2013

Het Britse modehuis rapporteerde voor de eerste helft van het lopende boekjaar een brutowinst van 7,2 miljoen pond (8,6 miljoen euro), een daling ten opzichte van 10 miljoen pond (11,9 miljoen euro) vorig jaar. Het bedrijf is op internationale expansietoer, hetgeen ten koste gaat van de winst. Als gevolg van het nieuws daalden de aandelen met 3,3 procent.

In het eerste halfjaar steeg de omzet met 2 procent naar 78,1 miljoen pond (93,3 miljoen euro). De retailomzet steeg met 6 procent terwijl de omzet uit groothandelsactiviteiten met 5 procent daalde. Terughoudende orders van Europese partners waren hiervan de oorzaak en Mulberry verwacht dat deze voorzichtige houding voorlopig zal aanhouden.

In Groot-Brittannië steeg de omzet met 5 procent, terwijl de omzet in het buitenland - met name Noord-Amerika en Europa - met 29 procent groeide.

Mulberry zei dat het op schema ligt met de opening van vijftien nieuwe winkels in het nieuwe jaar, in druk bezochte gebieden zoals Noord-Amerika en Azië. Het merk wil zich hoger in het luxesegment positioneren en vooral de rijke Chinese consument aanspreken. De 'betaalbare luxe' waar Mulberry in het verleden om bekend stond is achterhaald. Het bedrijf heeft de prijzen verhoogd en de materialen waar het mee werkt verbeterd.

De groep gaat ook in 2014 of 2015 een flagship store openen aan de beroemde Parijse winkelstraat Rue Saint-Honore. Hier komen veel Chinezen op af, meldt Reuters.