Missoni breidt uit in ontwikkelingsmarkten

vrijdag 07 februari 2014

Het Italiaanse modehuis is van plan met een reeks eigen winkels uit te breiden in ontwikkelingsmarkten. In een interview met Reuters onthulde CEO Alberto Piantoni dat er nieuwe winkels komen in Turkije, Rusland en India.

De familie wil het bedrijf in eigen handen houden. Er is dus geen sprake van nieuwe investeerders of een beursgang, aldus Piantoni. De enige manier om op deze manier door te groeien en de omzet te maximaliseren is door meer eigen winkels te openen. Daarmee worden de marges hoger dan bij groothandel en heeft de familie meer controle over het imago van het merk.

Momenteel telt Missoni 82 verkooppunten, waaronder ook shop-in-shops. De groothandelsactiviteiten van het merk vertegenwoordigen zo'n 80 procent van de totaalomzet, terwijl de retail maar 20 procent beslaat. Volgens Piantoni moet die verhouding 70-30 procent worden.

Met een omzet van 170 miljoen euro vorig jaar, verwacht Piantoni dat de omzet dit jaar met 4 tot 5 procent zal stijgen, en de komende twee jaar met 5 tot 6 procent per jaar zal groeien. Met twee nieuwe winkels in Turkije, een in Rusland en in India, zou dit mogelijk zijn.

Missoni staat ook op het punt een samenwerkingsovereenkomst met een lokale partner in China te tekenen. Volgens Piantoni worden de handtekeningen binnen een aantal weken gezet. Ook komt er licentieovereenkomst voor parfums en een voor schoenen. "Gedurende de komende drie jaar zou ongeveer 30 procent van de omzet uit schoenen, tassen, parfums en brillen kunnen komen," aldus Piantoni.