Mulberry geeft weer winstwaarschuwing

vrijdag 18 april 2014

De Britse mode- en accessoiregroep Mulberry Group plc waarschuwde dat de brutowinst voor het afgelopen boekjaar lager zou zijn dan verwacht. De brutowinst wordt geschat op 14 miljoen pond (17 miljoen euro). Reden hiervoor zouden prijsverlagingen, minder nieuwe winkelopeningen en een nieuwe strategie zijn. Ook de beslissing om de nettowaarde van twee Amerikaanse winkels nu af te schrijven heeft invloed op het resultaat.

Het is een rumoerig jaar geweest voor de groep. Zowel CEO Bruno Guillon als creatief directeur Emma Hill stapten op. Deze veranderingen hebben ook voor de nodige financiële lasten gezorgd, meldt interim-CEO Godfrey Davis in een interview met Women's Wear Daily. De geschatte omzet blijft echter wel op pijl, vergelijkbaar met de omzet van 165 miljoen pond van vorig jaar.

De beslissing om de prijzen van het assortiment weer te verlagen is genomen om het verlies van Britse klanten een halt toe te roepen. Nadat Mulberry de prijzen het afgelopen anderhalf jaar verhoogde om mee te kunnen dingen met de grote luxe modebedrijven, verloor het merk veel trouwe klanten. Volgens Davis zal de winst hierdoor tijdelijk worden aangetast, maar de nieuwe strategie is nodig om 'de toekomstige kracht van het merk te waarborgen'. Het nieuwe assortiment, dat vanaf juni in de winkels ligt, zal 15 tot 20 procent goedkoper zijn dan in de voorafgaande seizoenen.

Aandelen in het bedrijf daalden met bijna 3 procent als gevolg van deze winstwaarschuwing. Ondertussen is het bedrijf nog druk op zoek naar een nieuw creatief directeur.