Nationaal Modecongres 2014: Cross the border, ga over je grens

dinsdag 25 februari 2014

Op donderdag 27 maart 2014 vindt voor de tweede keer het Nationaal Modecongres plaats, ditmaal in het Stadhuis van Arnhem.  Thema van het congres is “Cross the border, ga over je grens”. Deelname aan het congres is interessant voor alle modeprofessionals die nieuwe allianties zoeken: ondernemers, toeleveranciers, ontwerpers en innovatiemanagers. Het Nationaal Modecongres is een samenwerking van MODINT, ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel en Click|NextFashion.

De wereld verandert en innovatie lijkt het credo om te kunnen overleven. Grenzen vervagen tussen retail en wholesale, tussen on- en offline verkoop en tussen design, ontwikkeling en productie. Nieuwe kansen ontstaan door de grens naar hele andere bedrijfstakken over te steken, zoals naar de wereld van de techniek en de wereld van de materialen. Maar hoe creëer je hierbij je eigen waarde? Waar ligt je kracht en hoe zet je deze om in een kans? En wat zijn de innovatieve verdienmodellen van morgen?

Tijdens het Nationaal Modecongres 2014 zal een aantal vooraanstaande personen van binnen en buiten de branche zijn visie geven op deze vragen. Keynote sprekers zijn Rutger Zonneveld Industry Head Retail Google , Jorij Abraham, Director Research & Advise, Program Manager Shopping 2020 Thuiswinkel.org en Roger Gerards, Creative Director Vlisco Netherlands B.V. Het ochtend programma wordt ingeleid met een blik op de toekomst, door Farid Tarbarki (Trendwatcher of the Year 2012-2013) die tevens als moderator optreedt.

Het middagprogramma bestaat dit jaar uit verschillende breakouts. In deze breakouts wordt ingegaan op de belangrijkste innovatieve ontwikkelingen op het modevlak. Een greep uit de sprekers en onderwerpen:

Hein Daanen (hoogleraar  TNO en lector Fashion Research & Technology aan het Amsterdam Fashion Institute) spreekt over maatvoering in kleding.  Nu steeds meer kleding via het internet wordt verkocht, wordt fysiek passen onmogelijk en moeten nieuwe manieren worden gevonden waarmee lichaamsmaten via het internet worden gecommuniceerd.

Norbert Mutsaers (directeur Noppies en lid expertgroep Business Models Shopping 2020) spreekt over de verwachte trends op het gebied van business modellen en de impact daarvan op ondernemend Nederland.

Jeroen Leenders (mede-eigenaar en country manager Nederland Salesupply) spreekt over de do’s en don’t’s bij (online) internationaliseringsplannen. Bekende Nederlandse relaties van Salesupply zijn onder andere Omoda, SuperTrash, Marlies Dekkers, Expresso, MissEtam, Promiss, Zenggi, Yoek, TheSting en G-Star.

Robert J. Lugtenborg (Fashionfitr) spreekt over oplossingen om het aantal retouren substantieel te doen verminderen bij fashion webshops op een voor de consument simpele en eenvoudige manier.

José Teunissen (trekker CLICK|NextFashion) spreekt over de activiteiten en resultaten van  CLICK|NextFashion in 2013. Janneke van Kersen (NWO) geeft een overzicht van de financieringsinstrumenten (NWO, SiaRaak, TNO, MIT, etc.) die beschikbaar zijn voor onderzoek en innovatie binnen het topsectorenbeleid.

Tijdens een special breakout Sustainable Yarns and Fabrics for Fashion - verzorgd door Modint en DPI Value Centre - zullen diverse sprekers de nieuwste vezels en stoffen introduceren.

Ter afsluiting van het congres wordt tijdens de borrel, die gehost wordt door Fashion Week Nederland,  de oeuvre prijs voor de modesector, de Grand Seigneur, uitgereikt.

Het volledige programma van het congres en meer informatie over de sprekers staat op  www.nationaalmodecongres.nl

Aanmelden voor het congres kan via de website.