Nederlandse consument shopt meer via telefoon

maandag 28 oktober 2013

De m-commerce omzet in Nederland is in de eerste helft van 2013 met 67 procent gegroeid naar 550 miljoen euro. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11 procent van de totale e-commerce markt. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research en Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo'n 2000 webwinkels in Nederland.

In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone of tablet. Dat is een stijging van 53 procent in vergelijking met de tweede helft van 2012. De meeste consumenten die via hun mobiele telefoon of tablet een pakketje bestellen, kopen kleding en schoenen. 40 procent van de consumenten die met een gsm of tablet winkelde, kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten, computer hardware, muziek downloads en vliegtickets.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. In de toekomst zullen consumenten ook producten aanschaffen via nieuwe smart wearables als smartwatches en brillen zoals de Google Glass.”