Nederlandse winkeliers willen compensatie bij pinstoringen

donderdag 27 maart 2014

Nederlandse winkeliers willen voortaan een compensatie krijgen als zij door een pinstoring minder omzet boeken. Dit laat Detailhandel Nederland weten in een reactie op de 5 miljoen euro compensatie die Belgische winkeliers krijgen voor een pinstoring op de maandag voor kerstmis vorig jaar. Detailhandel Nederland zal de vraag inbrengen in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer.

Op 23 december 2013 was het in België bijna drie uur lang niet mogelijk te betalen met pinpas. Het was een van de drukste shoppingdagen van het jaar. Worldline, de exploitant van het elektronisch betaalverkeer in België, zal ter compensatie de komende twee jaar de zaterdag voor kerstmis geen transactiekosten verrekenen. Daarnaast kunnen winkeleigenaren een jaar lang gratis gebruik maken van het back-upsysteem van Worldline. Ook wil Worldline voor eind 2015 een reserveserver ontwikkelen waarop binnen 20 minuten kan worden overgeschakeld.

Detailhandel Nederland vindt dat Nederlandse pinexploitanten het Belgische voorbeeld zouden moeten volgen. "Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers," zegt de secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland in een verklaring op Nu.nl. "Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen."

In Nederland krijgen winkeliers geen compensatie omdat er meerdere partijen zijn die de pinbetalingen regelen. Daardoor is het bij een pinstoring niet mogelijk de schuld bij één verantwoordelijke te leggen, merkte Minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem (PvdA), vorig jaar al op.