Nike boekt 40 procent winststijging in Q2

vrijdag 20 december 2013

De winst van de Amerikaanse sportgigant steeg naar 537 miljoen dollar (394 miljoen euro) dankzij de toegenomen verkoop van producten met hogere marges en een mondiale omzetstijging. De totale omzet steeg met 8 procent, iets onder de verwachtingen van Wall Street, maar mede dankzij het gunstige bericht dat mondiale orders met leveringen tot april met 13 procent waren toegenomen, stegen de aandelen met 0,6 procent.

De totale omzet steeg in het tweede kwartaal naar 6,43 miljard dollar (4,71 miljard euro). In West-Europa steeg de omzet met 12 procent en namen de orders met 26 procent toe. In China, waar het bedrijf te maken kreeg met een overvloed aan voorraad en aggressieve kortingsacties van de lokale concurrentie, steeg de omzet met 5 procent, een mogelijk teken van herstel.

Volgens Nike steeg de omzet van ieder producttype en in iedere regio. De omzet van het Converse merk waren het sterkst in Noord Amerika, Groot Brittannië en China.

De brutomarge steeg met 1,4 procent naar 43,9 procent dankzij de toegenomen prijs van verkochte producten.

Nike heeft het komende jaar twee grote sportevenementen in het vooruitzicht: de Olympische Winterspelen in Sochi en het WK in Brazilië. De kosten van advertenties en promoties hiervoor kostten het bedrijf 13 procent winst.

Volgens Reuters heeft Nike 14,6 procent van de mondiale sportgoederen markt, vergeleken met 11,4 procent van Adidas.