Nog geen 10 procent van modelabels is voldoende duurzaam

donderdag 27 maart 2014

Rank a Brand, een Nederlandse non-profit organisatie die modelabels vergelijkt, heeft slechts 34 van de 368 door de organisatie onderzochte bedrijven een voldoende score gegeven als het gaat om hun inzet voor duurzaamheid. G-Star en Cora Kemperman voeren de lijst met Nederlandse namen aan. M&S Mode, Marlies Dekkers en Wibra behoren tot de slechts scorende Nederlandse bedrijven. Dit staat in het rapport FeelGoodFashion 2014 dat de organisatie woensdag heeft gepubliceerd.

Bij de beoordeling heeft Rank a Brand gelet op eerlijke arbeidsomstandigheden, het verminderen van de klimaatimpact en het beschermen van het milieu bij de productie. Ook buitenlandse bedrijven H&M, Jack Wolfskin, Patagonia, Puma en Timberland scoren hoog op deze punten. Buitensport en sportmerken scoren het beste. Binnen deze sectoren gebruiken de merken vaker en meer materialen met een milieuvoorkeur en is er actief beleid om milieuonvriendelijke chemicaliën te vervangen. Luxe merken en kinderkledingmerken blijven achter.

Van de onderzochte bedrijven geeft bijna 63 procent informatie over duurzaamheid op hun website. Daarnaast heeft 20 procent van de bedrijven een duurzaamheidsrapport ter beschikking. Mario Dziamski, hoofdonderzoeker van Rank a Brand, is van mening dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp wordt in de modewereld. Desondanks geeft een derde deel van de bedrijven met informatie over duurzaamheid op de website, geen relevante cijfers over de omvang en voortgang van hun activiteiten op dit gebied.

Arbeidsomstandigheden zijn het belangrijkste thema voor modebedrijven. Meer dan de helft van de modemerken heeft een Code of Conduct voor leveranciers waarin de volgende basisrechten staan vermeld: geen gedwongen- of slavenarbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie en het recht op een veilige en hygiënische werkplek.