Omzet Hermès stijgt 14,7 in Q1

dinsdag 29 april 2014

De omzet van luxemodehuis Hermès is in het eerste kwartaal van 2014 met 14,7 procent gestegen (10,1 procent tegen actuele wisselkoersen). De geconsolideerde omzet van de groep bedroeg daarmee 943,5 miljoen euro. In de Hermès winkels steeg de omzet met 16,7 procent. De best presterende regio was Japan (+22 procent), in tegenstelling tot vorig jaar, toen de regio in het eerste kwartaal nog de laagste omzetstijging boekte.

De omzet in heel Azië exclusief Japan steeg met 18 procent, China was hier dit kwartaal koploper. Voor Amerika werd exact hetzelfde resultaat genoteerd, wat volgens het persbericht het sterke potentieel van de regio laat zien. Europa bleef als gevolg van de economische crisis, achter op de andere regio's (+8 procent).

Met de prêt-à-porter en accessoire lijnen behaalde Hermès de beste resultaten (+19 procent), gevolgd door lederwaren en zadels (+16 procent), zijde en textiel (14 procent), en parfums (+6 procent). De omzet uit horloges bleef stabiel, terwijl de overige lijnen (juwelen en woonaccessoires) samen goed waren voor een stijging van 17 procent.

Hermès verkocht in het eerste kwartaal 7.232 aandelen met een totaal waarde van 1,8 miljoen euro. Gedurende de rest van het jaar zal de groep haar lange termijn strategie voortzetten, wat inhoudt dat Hermès know-how bewaakt, het distributienetwerk uitbreidt, de productiecapaciteit versterkt en de bevoorradingsbronnen verzekert.