Omzetgroei Gucci blijft traag in Q1

vrijdag 25 april 2014

De omzetgroei van Gucci bleef traag in de eerste drie maanden van het lopende boekjaar en werd geraakt door de upmarket herpositionering van het merk en de sanering van haar groothandel distributienetwerk. Dat meldt Reuters.

Het Italiaanse modehuis rapporteerde een magere omzetplus van 0,3 procent ten opzichte van vorig jaar en presteerde daarmee grotendeels in lijn met de verwachtingen van analisten. Moederbedrijf Kering liet weten dat de omzet van Gucci in China nog steeds daalt, maar maakte geen exacte cijfers bekend. Wel liet het luxeconcern weten dat er ‘verbetering’ zichtbaar is.

In Zuid-Europa ziet Gucci de cijfers stabiliseren. Met name in Italië lijkt de omzet stabiel te worden en ook in Spanje en Portugal ziet Kering ‘aanzienlijke verbeteringen’. Het modehuis verwacht daarentegen dat Frankrijk dit jaar een van de moeilijkste markten gaat worden, vanwege de slechte economische situatie in het land.

In het eerste kwartaal sloot Gucci een aantal shop-in-shops in warenhuizen, waardoor de vergelijkbare omzet in het groothandelkanaal 19 procent daalde. De wholesale omzet bedraagt nu nog 20 procent van het totaal. De omzet uit eigen winkels steeg 6 procent in vergelijking met een jaar eerder. Gucci presteert daarmee nog altijd onder rivaal Louis Vuitton, die de vergelijkbare omzet zag toenemen met 9 procent in het eerste kwartaal.

In totaal steeg de omzet van Kering’s luxemerken 6,3 procent naar 1,6 miljard euro. De omzet van sportmerk Puma daalde opnieuw met 0,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Het merk kampt al maanden met weinig vraag in Europa, zijn grootste markt, en zijn strategie om Puma nieuw leven in te blazen en een nieuwe hardloopschoenenlijn te ontwikkelen kost meer tijd dan verwacht. “Dit is een lopend proces. We gaan nieuwe producten lanceren, maar de meeste daarvan komen volgend jaar,” aldus Kering.