Omzetgroei voor Tom Tailor in 2013

woensdag 19 februari 2014

Tom Tailor heeft in 2013 een forse omzetgroei geboekt van 44 procent naar 907,2 miljoen euro. Het bruto resultaat (EBITA) van de groep is wel lager dan verwacht, 77,2 miljoen euro. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten die het Duitse modebedrijf woensdag bekend heeft gemaakt.

Hoewel het bruto resultaat met 16 procent is gestegen ten opzichte van 2012, is het lager dan de 85 tot 95 miljoen die het bedrijf zich ten doel had gesteld. Dat komt vooral door tegenvallers in het vierde kwartaal, laat het bedrijf weten. Zo is de winstgevendheid van het tweede merk Bonina negatief beïnvloed door de uitverkoop aan het eind van het jaar. Ook viel de de omzet rond de kerstdagen tegen. In het vierde kwartaal is de omzet van Bonita op vergelijkbare basis (like-for-like) met 3,5 procent gedaald. Over heel 2013 daalde de omzet 4,6 procent naar 350,7 miljoen. Ten einde de trend te keren is per 1 februari 2014 Udo Greiser, voormalig Chief Produc Officer van Tom Tailor, benoemd als Managing Director van Bonita.

De omzetgroei van het merk Tom Tailor is zichtbaar in alle kanalen. De totale omzet steeg met 17 procent naar 556,5 miljoen. De retailomzet steeg met 23,5 procent (like-for-like +5,9 procent) naar 254,1 miljoen en de groothandelsomzet steeg met 12 procent naar 302,4 miljoen. In 2013 zijn er 39 eigen winkels bijgekomen. Tom Tailor heeft nu 354 winkels. Ook het aantal shop-in-shops is fors gegroeid met 238 naar 2269. Daarnaast zijn er 22 franchises bijgekomen waarmee het totaal nu op 197 staat.