Omzetplus voor Urban Outfitters in Q3

dinsdag 19 november 2013

De omzet van Urban Outfitters is in het derde kwartaal 12 procent gestegen naar 774 miljoen dollar (572 miljoen euro). De nettowinst steeg 18 procent naar 70,3 miljoen dollar (52 miljoen euro).

De groei dankt het Amerikaanse modebedrijf voornamelijk aan modeketens Anthropologie en Free People. De omzet in winkels langer dan een jaar open steeg 13 procent bij Anthropologie en maar liefst 30 procent bij Free People.

De groeicijfers haalden het gemiddelde van Urban Outfitters flink omhoog, waardoor het modebedrijf met een totale vergelijkbare omzetgroei van 7 procent boven verwachting presteerde. De vergelijkbare omzet van Urban Outfitters winkels daalde 1 procent.

Vooral in thuisland Noord-Amerika presteerde de keten ondermaats. Tedford Marlow, CEO van het Urban Outfitters merk, schrijft de omzetdaling toe aan gemiste trends, niet-toepasselijke marketing en een slechte creatieve uitvoering.

Het bedrijf vreest dat Urban Outfitters rondom de Kerstperiode meer moet gaan afprijzen om te kunnen concurreren met andere modeketens. De keten waarschuwt bij de presentatie van de kwartaalcijfers voor een margedruk in het vierde kwartaal. “Dit pittige afprijzingsklimaat kan een negatieve invloed hebben op onze bruto winstmarges in het vierde kwartaal,” aldus CFO Francis Conforti.

Analisten schrijven de omzetdaling van Urban Outfitters toe aan het lage niveau van bijbaantjes voor tieners. Volgens hen stappen daardoor steeds meer tieners over op toegankelijkere modeketens als H&M en Forever 21 die snel inspelen op de laatste modetrends en in verhouding minder duur zijn dan Urban Outfitters.