Online schoenenbranche groeit

dinsdag 02 augustus 2011

Consumenten raken steeds meer gewend aan het kopen van kleding en schoenen via internet. Volgens het ING Economisch Bureau gaan steeds meer modebedrijven zich op het internet begeven. De online schoenenverkoop zal de komende jaren daarom fors groeien, ten koste van de verkoop in fysieke winkels.

ING ziet een flinke verandering op de Nederlandse schoenenmarkt. Door de snelle groei van het aanbod en het feit dat consumenten meer en meer vertrouwd raken met het online aanschaffen van schoenen zal het online marktaandeel sneller gaan stijgen. Dit ligt nu nog tussen de 5 en 6 procent. Het Economisch Bureau verwacht dat het aandeel in 2015 zal stijgen naar 20 procent en vijf jaar later, in 2020 zal één op de drie paar schoenen online worden aangeschaft.

Vooral winkels buiten de grote binnensteden krijgen het volgens ING in de nabije toekomst zwaar te verduren. Ondernemers en winkelketens zullen selectiever naar hun filialen kijken, wat een vermindering van het aantal winkels tot gevolg kan hebben. Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING: "Ook op internet wordt schaal belangrijk. De jacht op online marktaandeel zal uiteindelijk leiden tot een markt waarbij drie à vier grote internationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt gaan domineren. Daarnaast zal er nog wel ruimte zijn voor diverse niche spelers, en webshops van merken."

Volgens ING zijn de schoenenwebshops voor een deel verantwoordelijk voor de stijging in omzet in de schoenenbranche. In 2010 steeg de omzet met bijna 6 procent. In de eerste helft van 2011 was dit een bescheiden groei, 0,5 procent. Het Economisch Bureau verwacht dat de groei in de tweede helft van het jaar uit zal komen op ongeveer 2 procent. De markt zal vooral kampen met hogere grondstofprijzen en een laag consumentenvertrouwen. De onrust over de internationale schuldencrisis helpt hier volgens ING niet bij. Ook voor 2012 moeten ondernemers volgens ING geen wonderen verwachten.