Ouderen ontdekken online winkelen

donderdag 30 januari 2014

Het winkelgedrag van 50-plussers gaat veranderen. In 2020 zullen Nederlandse ouderen internet niet enkel meer gebruiken om contact met familie en vrienden te onderhouden, maar ook om te winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van Shopping2020, de onderzoeksgroep die een toekomstvisie wil creëren over hoe de consument in 2020 shopt.

De 7 miljoen 50-plussers die Nederland in 2020 zal tellen, zijn kritische online kopers. Shopping2020 noemt de ouderen 'calculerende shoppers'. Deze groep consumenten gebruikt internet vooral om prijzen te vergelijken om zo de laagste prijs te vinden.

Anno 2014 zijn de meeste ouderen nog 'passieve shoppers'. Deze groep doet zijn aankopen het liefst bij de servicegerichte lokale ondernemers. Door de verschraling van het winkelaanbod en de afname van het aantal kleine zelfstandige retailers zal deze consument in 2020 steeds vaker online zijn aankopen doen.

Lianne van der Wijst, research consultant bij onderzoeksbureau Gfk, en verbonden aan Shopping2020: "We zien dat ouderen de mogelijkheden van internet steeds breder gaan gebruiken. Het gebruik van internet om producten te kopen bleef onder ouderen tot nu toe achter bij de rest van de bevolking. De afgelopen vijf jaar is echter het aantal ouderen dat online producten heeft gekocht al meer dan verdubbeld. De verwachting is dat dit de komende jaren nog verder gaat toenemen."