Primark herstelt in kerstperiode

donderdag 16 januari 2014

Primark heeft zich rondom de kerstperiode herpakt. De omzet van de Ierse retailer temperde in het najaar vanwege het ongebruikelijk warme herfstweer, maar dankzij de sterke verkoop in aanloop naar Kerst rapporteerde het bedrijf toch dubbelcijferige groei.

De omzet van Primark steeg het afgelopen kwartaal 12 procent in constante wisselkoersen. Volgens moederbedrijf AB Foods is de groei te danken aan de ‘uitstekende’ kerstverkoop, sterke vergelijkbare omzetgroei, hogere verkoop in nieuwe winkels en 8 procent meer winkelruimte die werd vrijgemaakt voor verkoop.

Ook de operationele winstmarge viel dankzij de sterke kerstomzet hoger uit in vergelijking met vorig jaar. Omdat de suikerverkoop van AB Foods minder opleverde dan verwacht, kwam de totale omzet van het bedrijf op hetzelfde neer als vorig jaar. De exacte omzetcijfers maakt AB Foods bij de presentatie van de jaarcijfers bekend.