Queen of Retail: Creatief met Crisis

dinsdag 04 februari 2014

Maakt Crisis creatief? Wellicht. Duidelijk is dat we het in ieder geval proberen en onze handen leuk laten wapperen... met alle gevolgen van dien. Weer leuk terug naar de basis, hang naar authenticiteit en lekker expressief bezig zijn. Vertaal dit naar mode en/of combineer het met de crisis en je komt al snel op 'zelfmaakmode' uit.

Breien en naaien. Het is weer helemaal terug en hot & hip. Een vriendin postte vol trots een foto op Facebook van haar nieuwe naaimachine. Ze is helemaal 'on trend'. De naaimachine is terug van weggeweest. De Hema heeft sinds kort een schap vol met brei- en borduurartikelen en ook op de Modefabriek lagen de stands er vol mee. Alleen jammer dat de titels Knip zelfmaakmode en Bruna breipatronen meer bestaan. Ik denk dat dit nieuwe elan wel wat ondersteuning kan gebruiken, maar dat terzijde. Ik ben wel benieuwd wat voor een straatbeeld dat zelf maken oplevert, goedbedoeld knutselen levert niet direct een fijne robe op. En de huishoudschool werd ook al niet bezocht...

Maar gelukkig hebben we social media! Ik begin al vast een brei blog en een helpdesk voor allerlei naai issues. Uiteraard tegen (Ideal) betaling.

De laatste Modefabriek toonde een zeer duidelijke trend : veel wol, grove breisels, handwerk, en nog meer nadruk op eerlijke materialen, puur- en rauwheid. Helemaal slow fashion. Niets fast fashion en back to basics. Nee, fijn onthaasten met je breiwerkje.

Die 'eerlijke' trend manifesteert al wat langer in de wereld van interieurs. U weet wel, die kale bouw(val) muur. Alleen jammer dat die trend zo ongeveer door iedereen is opgepikt. Het is onderhand wel erg veel bouwpuin wat ik signaleer. Je kunt geen winkelstraat meer doorlopen of restuarantdeur opendoen of je loopt wel met je neus tegen zo'n 'hippe' bouwmuur op.

Dames en heren retailers, het is genoeg! Het is zeker mooi geweest maar het kan echt niet meer. Het wordt tijd om te gaan behangen. Ik voorspel een fijne bahang trend. Past helemaal in het rijtje van crea bezig zijn en is weer eens iets anders!

Breien: voor ambitieuze oma's, modepresentaties of 'handige heren' Arne & Carlos


Waar zelfexpressie toe leiden kan...


Die kale muur kan echt niet meer!



Queen of Retail, Eugenie Bürer is creatief marketingexpert in de mode, sport en retail. In het verleden heeft zij o.m. gewerkt met Nike, de Bijenkorf, Hema, Mexx en V&D. Iedere maand beschrijft en fotografeert zij voor FashionUnited bijzondere (internationale) retailformules en -trends.