Retourpinnen niet populair onder Belgische winkeliers

donderdag 10 april 2014

Onder ondernemers in België is er weinig interesse in het nieuwe retourpinnen, laat de Belgische brancheorganisatie ModeUnie weten in een persbericht. De alternatieve vorm van geld teruggeven in de winkel, waarbij ontevreden klanten het aankoopbedrag op hun rekening teruggestort krijgen, werd deze week geïntroduceerd bij het Utrechtse filiaal van jeanswinkel Score.

In Nederland is retourpinnen een langgekoesterde wens van winkeliers, aldus Detailhandel Nederland. ModeUnie is minder enthousiast: “Klanten krijgen soms het bedrag in cash terug, maar de meeste winkeliers geven toch een tegoedbon of laten de klant het item ruilen voor een ander stuk. Dat is logisch. Zo blijft de klant aan de winkel gebonden en spendeert hij dat geld niet in een andere winkel,” klinkt het persbericht. Daar komen de extra kosten van retourpinnen nog bovenop, want om retourpinnen mogelijk te maken, moeten winkeliers hun kassasysteem en hun betaalterminal aanpassen.

Score werkt samen met de Nederlandse Rabobank. Ontevreden klanten kunnen het aankoopbedrag terugkrijgen door hun kaart in de kaartlezer te stoppen in de winkel waar ze het item hebben gekocht. Eén tot twee dagen later staat het geld op hun rekening.