Sollicitatiemarathon in Maasmechelen Village

vrijdag 25 oktober 2013

De eerste Job Fair in Maasmechelen Village is een groot succes geweest. Ruim 400 bezoekers kwamen af op de jobbeurs, die geschikte kandidaten in contact wilde brengen met de grootste namen in de modewereld en luxe industrie.

Een stralende herfstdag met voorjaarsachtige temperaturen: het weer zit mee tijdens de eerste Job Fair op maandag 21 oktober. Vandaag faciliteert Maasmechelen Village meer dan 50 merken bij hun zoektocht naar de invulling van 100 nieuwe vacatures. Voor de gelegenheid is bij de hoofdingang van het dorp voor chique outletshopping de rode loper uitgerold. Dat er vanuit werkzoekenden behoefte is aan een jobbeurs bleek al uit de ruim 600 aanmeldingen die van tevoren binnenstroomden. Op de dag zelf staat het al vanaf 10 uur ’s morgens rijen dik voor de deur. Met een plattegrond en hun cv onder de arm staan de kandidaten klaar om de vertegenwoordigers van diverse merken te spreken. Eén van de wachtenden is Mastafa Masbahi (27), die via via hoorde over de Job Fair. Hij hoopt op een baan bij Versace. Zenuwachtig is hij niet, want voor de store manager is hij een bekend gezicht: vorig jaar volgde hij een stage bij Versace in de Village. Mastafa hoopt dat hij daardoor een streepje voor heeft. “Mijn opleiding, gericht op de verkoop van modeartikelen, sluit goed aan en dankzij mijn horeca-ervaring weet ik hoe belangrijk service is.” Toch gaat hij, om zijn kansen te spreiden, ook langs bij Lacoste en Hugo Boss.

Speeddaten

“Ik stap er spontaan in en probeer vooral mezelf te blijven,” zegt Malou Vanseer (19), die net is gearriveerd. Ze rondde onlangs haar leerwerktraject af, waarbij ze verkoopervaring opdeed als interim. Nu is ze op zoek naar meer vastigheid. Ze werpt een blik op de deelnemerslijst. “G-star en Calvin Klein spreken me denk ik het meest aan.” Binnen worden in drie verschillende ruimtes aan de lopende band gesprekken gevoerd. Zodra één van de zwarte cocktailtafels vrijkomt, schuift er gelijk een nieuwe sollicitant aan voor een speeddate. De sfeer is ontspannen: het gaat niet om een officieel sollicitatiegesprek, maar om een informele kennismaking. Het duurt niet lang of Malou kan terecht bij Calvin Klein.

Direct screenen

Halverwege de dag klinken er vanuit de participerende merken tevreden geluiden over de eerste Job Fair. Zij beschouwen het als een unieke kans om in korte tijd zoveel mensen te ontmoeten en te screenen. “De eerste indruk telt, we zoeken iemand die de juiste uitstraling heeft om onze klant een unieke shopervaring te bieden,” vertellen Pascalle Molling en Eveline Jedrzejczyz, assistent managers bij Marlies Dekkers. Ze zijn op zoek naar een verkoopmedewerker voor 25 uur in de week. “Onze ideale kandidaat is gedreven, gezellig, kan goed met mensen omgaan en vindt het leuk om te verkopen. Niet een keer, maar iedere dag.”

Samenwerking met FashionUnited

Het bevorderen van de lokale tewerkstelling is sinds de opening van Maasmechelen Village 13 jaar geleden een belangrijke pijler. Omdat de Village het hele jaar door open is, de winkels het erg goed doen en er zich voortdurend nieuwe merken vestigen, moet het team van 800 medewerkers bijna permanent worden aangevuld. Om het juiste publiek te bereiken heeft het merkendorp de handen ineen geslagen met FashionUnited. Een succesvolle samenwerking, getuige de grote belangstelling van kandidaten met een modeachtergrond.

Tegen vier uur is er tussen twee shifts door even adempauze. “We zijn al vanaf 10 uur vanmorgen non-stop in gesprek,” zegt Menno Las van Bennekom, areamanager van de G-star outlets. “Er zitten veel gestudeerde types bij met verschillende nationaliteiten. Voor ons werkt een internationaal team goed, want we hebben bijvoorbeeld veel Russische en Chinese klanten.” Ook Levi’s store manager Esther Morage merkt dat de Job Fair een divers publiek trekt. Zij liet tientallen cv’s door haar handen gaan en nodigt 20 sollicitanten uit voor een tweede gesprek. “Ik ben aangenaam verrast over de goede score. Het merendeel is student en er zitten studierichtingen tussen die uitstekend aansluiten, zoals Handel, Communicatiewetenschappen en Toerisme. Sommigen spreken zelfs drie talen, wat in deze internationale omgeving natuurlijk een meerwaarde is. Groot voordeel van een leerwerkcombinatie is dat er uitzicht is op een vaste aanstelling.”

Om aan de voortdurende vraag van de merken te kunnen voldoen is het de intentie om de Job Fair tweemaal per jaar te organiseren. Een prima frequentie, vinden Menno Las van Bennekom en Esther Morage, die het erover eens zijn dat het event absoluut voor herhaling vatbaar is. “Dit werkt beter dan een database die niet altijd up-to-date is.” Buiten op het centrale plein wordt koffie gedronken en nagepraat. Myram Kalyoncu (37) heeft zojuist gesolliciteerd voor de functie van assistent store manager bij G-star en Watch Station. Ze heeft een goed gevoel over beide gesprekken. Nu is het afwachten. “Het zou fantastisch zijn als ik dankzij deze Job Fair aan een leuke baan kom.”