Tom Tailor breidt uit in AziŽ

woensdag 09 november 2011

Het Duitse lifestylelabel Tom Tailor heeft een eigen inkoopbedrijf opgericht met zijn langdurige partner modeagentschap Asmara International in Hong Kong. Met de joint venture, waarin Tom Tailor een aandeel heeft van 51 procent en Asmara 49 procent van de onderneming bezit, reageert het bedrijf op de dreigende veranderingen in Azië, met name in China. Steeds meer bedrijven produceren in Aziė, terwijl de groeiende binnenlandse vraag van de opkomende middeklasse de capaciteit van de export vermindert.

“De inkoopmarkt in Azië is de afgelopen jaren veel strakker geworden en de competitie voor capaciteit neemt toe,” aldus Dieter Holzer, CEO van Tom Tailor, in een verklaring. “Eigen aanwezigheid in de regio is dan ook een belangrijk competitief voordeel van Tom Tailor om een optimale en snelle toegang tot de benodigde productiecapaciteit te garanderen.” Na een overgangsperiode van vijftien maanden is het de bedoeling dat alle inkoopactiviteiten van Tom Tailor in Azië zullen plaatsvinden. Het merk produceert op dit moment 90 procent van zijn textiel in  Azië, met name in China, Bangladesh, India en Indonesië.

Het derde kwartaal van 2011 was voor het lifestylelabel een ‘moeilijke periode door ongunstige weersomstandigheden en de sterke vergelijkbare cijfers van vorig jaar’. De omzet steeg het afgelopen kwartaal met 16,8 procent naar 118,6 miljoen euro ten opzichte van 101,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep met 36,4 procent terug van 9,9 miljoen euro in het derde kwartaal in 2010 naar 6,3 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar.

Voor het vierde kwartaal van 2011 verwacht de retailer te profiteren van prijsstijgingen en een hoger aandeel van de retailomzet. Het bedrijf verwacht dat de omzet aan het einde van dit jaar uitkomt op meer dan 400 miljoen euro. Eind 2011 wil het bedrijf 249 winkels in Europa hebben, 70 fillialen meer dan in 2010. De uitbreiding is onderdeel van de langlopende expansiestrategie van het bedrijf. De komende jaren wil Tom Tailer zestig winkels per jaar openen.