Urban Outfitters in de lift in Q2

dinsdag 21 augustus 2012

Het Amerikaanse modeconcern Urban Outfitters Inc zag onder leiding van medeoprichter en voorzitter Richard Hayne de omzet in het tweede kwartaal met 11 procent stijgen naar 676,3 miljoen dollar (547.5 miljoen euro), terwijl de nettowinst met een stijging van 8,1 procent op 61,3 miljoen dollar (49,6 miljoen euro) uitkwam.

Hayne nam onlangs het roer van voormalig CEO Glen Senk over, die het bedrijf in januari verliet. Sindsdien is Hayne druk bezig zijn geesteskind weer op de rails te krijgen. De vergelijkbare omzet steeg zowel bij het gelijknamige merk Urban Outfitters als bij de Free People divisie, terwijl die van Anthropologie gelijk bleef. Alleen bij de merken BHDLN en Terrain daalde de vergelijkbare omzet.

Met uitbreidingsplannen voor Europa, een debuut in Azië en een grotere investering in online marketing om nieuwe klanten aan te trekken, is Urban Outfitters actief bezig met groei. Alleen op het thuisfront wil het bedrijf gas terug nemen, gezien deze markt bijna verzadigd is. Noord Amerika heeft ongeveer 250 winkels van zowel Urban Outfitters als Anthropologie en ongeveer 100 van Free People. Mondiaal heeft het bedrijf 456 verkooppunten en verwacht dit jaar nog 51 filialen te openen.

Hayne liet doorschemeren dat er meer veranderingen op komst zijn. Hij wilde zich hier tijdens een telefonische vergadering met analisten niet concreet over uitlaten, maar zei wel dat er een nieuwe winkelformule wordt ontwikkeld die gericht is op 'ervaring en entertainment'.

Over de Europese economische malaise is Hayne optimistisch. "We beschouwen dit niet als een langdurig probleem," zei hij. "Buiten een eventueel groot macro-economisch voorval, en daar gaan we niet vanuit, verwachten we meer winkels in Noord Europa te openen."