Urban Outfitters winst daalt 33 procent

dinsdag 18 november 2014

De Amerikaanse modegroep Urban Outfitters gaf vorige maand al een winstwaarschuwing af, en rapporteerde gisteren de schade: een nettowinstdaling van 32,9 procent naar 47,1 miljoen dollar (37,8 miljoen euro), of 35 cent per aandeel. Analisten hadden een prognose gemaakt van 41 cent per aandeel. Als gevolg daalden de aandelen met 4,9 procent.

De omzet steeg met 5,2 procent naar 814,5 miljoen dollar (653,1 miljoen euro), iets boven verwachting. De vergelijkbare groepsomzet daalde met 1 procent. Bij het merk Urban Outfitters daalde de vergelijkbare omzet met 7 procent, terwijl deze bij de merken Free People en Anthropologie met respectievelijk 15 procent en 2 procent steeg. De omzet uit groothandelsactiviteiten groeide met 26 procent.

CEO Richard A. Hayne gaf in een gesprek met analisten toe dat het resultaat in het derde kwartaal 'onder de maat' was, met name door de dalingen bij het Urban Outfitters merk. Hij zei ook dat september 'een bijzonder slechte maand' was geweest, maar dat de oorzaak hiervan niet bekend was. Wel constateerde hij dat er kleine tekenen van herstel waren geweest in oktober.

De groep richt zich nu op de toekomst, met nieuwe mogelijkheden zoals in-store pick-up en leveringen op de dag van bestelling via de webshops. Hayne zei dat de Urban consument 'terug is' en dat zij zowel online als in fysieke winkels koopt. Het doel is om de twee retailkanalen op elkaar af te stemmen. Er zal ook meer geïnvesteerd worden in technologie, het internet, en mobiel winkelen.