VF Corp overtreft verwachtingen in Q3

dinsdag 22 oktober 2013

Het Amerikaanse modeconcern boekte in het derde kwartaal van het lopende boekjaar een nettowinst van 433,8 miljoen dollar (317,3 miljoen euro), een stijging van 13,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee overtrof het bedrijf - eigenaar van bedrijven als Seven For All Mankind en Timberland - de prognose van analisten, die een nettowinst van 381,3 miljoen dollar (278,9 miljoen euro) hadden voorspeld. Als gevolg stegen de aandelen naar een recordhoogte en eindigden de dag 3,4 procent hoger.

De omzet steeg met 4,7 procent naar 3,3 miljard dollar (2,4 miljard euro), dankzij een stijging van de buiten- en actiesportkleding van 6,5 procent. De jeansdvisie groeide met 4 procent, terwijl vrijetijdsmode en hedendaagse mode ieder met minder dan 1 procent stegen. Sportkleding en jeans genereerden de meeste winst, met een operationele winststijging van respectievelijk 29,7 en 20,5 procent.

VF Corp was tevreden met de resultaten, met name van merken voor wie Europa de grootste afnamemarkt is. Volgens VF groeide Seven For All Mankind met 10 procent in Europa, een markt die VF als 'uitdagend' bestempelt. Voor het merk Timberland, dat in september 2011 werd overgenomen, is Italië de grootste markt binnen Europa en 'de meest moeizame markt in Europa', aldus Eric Wiseman, VF's topman. In Azië is Japan de grootste afnemer van Timberland, en daar werd het bedrijf getroffen door de zwakke yen. Ondanks de lage winst, is Wiseman te spreken over de reorganisatie van het merk, waarbij de distributie werd aangescherpt en het assortiment is gereduceerd tot de kern product categorieën. "We verdienen meer. Wat we nog niet hebben bereikt is het omzetpotentieel dat erin zit," aldus Wiseman.