Who Runs the World? Girls!

maandag 31 maart 2014

Vrouwen dragen de kledingindustrie. Ze shoppen de meeste kleding, werken in modezaken, staan op de covers van modebladen en zitten in Aziatische kledingfabrieken achter de naaimachine. Deze naaisters worden vaak geportretteerd als een ver-van-mijn-bedshow. Als een noodzakelijk kwaad. Maar dat zijn ze niet. Integendeel: ze mogen gezien worden!

Daarom is de Schone Kleren Campagne Who Run the World? Girls! gestart. Deze nieuwe campagne brengt de kracht van negen stoere vrouwen uit Cambodja en Bangladesh in beeld. De geportretteerde vrouwen werken in hun dagelijks leven keihard aan de jeans, jurkjes en jasjes die hier in de kledingwinkels hangen, en zetten zich in om hun eigen situatie en die van hun collega's te verbeteren.

De foto's werden gemaakt door Zilveren Camera-winnares Marieke van der Velden. Naast de fotoshoot zijn de meiden ook geïnterviewd over hun dagelijks leven. Zo vertelde Shahnaz Akter (23) uit Bangladesh dat ze zes dagen per week van acht uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds in een kledingfabriek werkt. “Ik vind het niet erg om te werken; ik zorg voor mezelf en ik kan alles.” Per uur naait ze honderd kragen aan shirts, ook voor Nederlandse merken. Hiermee verdient ze ongeveer 60 euro per maand. Ze vindt het wel heel vervelend dat ze geen tijd heeft om naar de wc te gaan. “Je rent naar de wc en kijkt op de klok terwijl je bezig bent.”

De Cambodjaanse Chhung Srey Sros (37) werkt al elf jaar in een kledingfabriek. De hele dag door naait ze tailles aan broeken. Chhung was in de wolken over de aandacht die ze tijdens de fotoshoot kreeg. “Zoiets heb ik nog nooit eerder gedaan; grappig hoe vrij en gelukkig je je opeens kunt voelen. Straks gaan mensen kijken naar mijn gezicht, wat spannend!”

De foto's en verhalen zijn online te bekijken op www.schonekleren.nl/girls. In de maand april hangen de foto's in het café van De Balie aan het Amsterdamse Leidseplein.

Who Runs the World? Girls! is een project van de Schone Kleren Campagne. De Schone Kleren Campagne gaat voor goede arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.