Winst Asos daalt met 22 procent

donderdag 03 april 2014

Asos heeft in de zes maanden tot aan 28 februari 2014 de winst voor belasting zien dalen met 22 procent tot 20,1 miljoen Britse pond (24,3 miljoen euro). Toch zegt CEO Nick Robertson in het persbericht: “Ik ben verheugd opnieuw een goede prestatie te kunnen rapporteren.” De CEO baseert zijn positieve conclusie op een stijgende groeps- en verkoopomzet en een groeiend aantal klanten. De lagere winst werd veroorzaakt door investeringen in onder andere de distributie.

Asos investeerde de afgelopen tijd in het verbeteren van de logistiek, het IT-platform, de service naar klanten toe en een start-up in China. “De investering van 68 miljoen Britse pond (82,1 miljoen euro) dit jaar, zal de verkoopcapaciteit verdubbelen dankzij een verbeterde efficiëntie van ons magazijn in het Verenigd Koninkrijk, een nieuw opslagpunt voor Europa in Berlijn, een uitbreiding van de faciliteit in Ohio en een nieuw magazijn in Shanghai,” aldus Robertson. Hij verwacht dat de investeringen zich op de lange termijn zullen terugbetalen.

De groepsomzet van Asos steeg met 34 procent naar 481,7 miljoen Britse pond (581,7 miljoen euro). Ook de verkoopomzet steeg met 34 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 472,3 miljoen Britse pond. De bruto winst (omzet verminderd met de productiekosten) steeg met 35 procent naar 243 miljoen Britse pond (293,4 miljoen euro).

“De verkoopomzet steeg met 120 miljoen en ons actieve klantenbestand groeide met 36 procent,” aldus Robertson. “De klantenbinding blijft hoog, te zien aan een groei in zowel het aantal bezoeken aan de webshop als de gemiddelde waarde van het winkelmandje. We zijn aan het investeren om een echte wereldwijde business te worden, met een verkoopomzet van 2,5 miljard Britse pond (3 miljard euro) als het volgende doel van onze reis.”