Winst VF Corp stijgt 9,1 procent in Q1

vrijdag 25 april 2014

VF Corp., het moederbedrijf van merken als Lee, Vans, Wrangler, The North Face en Eastpak, heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. De winst van het bedrijf nam 9,9 procent toe naar 297,2 miljoen dollar (214,7 miljoen euro). De omzet steeg 6,5 procent naar 2,78 miljard dollar (2 miljard euro).

Daarmee overtrof het modeconcern de prognose van analisten. De groep dankt de omzet- en winstplus grotendeels aan de sterke verkoop in de Outdoor & Action Sports-tak, die 14 procent steeg. Vans deed het van alle sportieve merken het beste met een omzetplus van 20 procent.

Ook The North Face en Timberland haalden respectievelijk een dubbelcijferige omzetgroei van 14 en 12 procent. De sterke omzet in de outdoortak werd enigszins gecompenseerd door de zwakke cijfers in de Jeanswear-tak, waar de omzet 4 procent daalde wegens tegenvallende verkoop in middensegmentwinkels en warenhuizen in Noord- en Latijns-Amerika.

In de Comtemporary-tak daalde de omzet 5 procent, voornamelijk door Seven For All Mankind, dat worstelde met ‘een uitdagende permium denimmarkt’. Internationaal steeg de omzet 11 procent.

Eric Wiseman, CEO van VF Corp, laat weten tevreden te zijn met de cijfers. “VF’s eerste kwartaal weerspiegelt de aanhoudende kracht van onze merken en internationale zakelijke platformen,” aldus de topman.