Zalando: groei unieke bezoekers vertraagd

donderdag 24 april 2014

De groei van het aantal unieke bezoekers in de webshops van Zalando is in maart opnieuw vertraagd. Dat blijkt uit data van de Amerikaanse internetanalist ComScore.

Het aantal unieke bezoeken vanaf computers steeg in maart 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. In februari nam het aantal unieke bezoeken nog toe met 17,4 procent.

Een verklaring voor de groeivertraging zou kunnen zijn dat Zalando dit jaar geen nieuwe markten aanboort en minder geld uitgeeft aan marketing, waardoor het tempo van de groei in unieke bezoekers van nature afneemt.

In de analyse werden geen data van mobiele telefoons meegenomen. Het verkeer vanaf smartphones en tablets is inmiddels goed voor 35 procent van het totaal aantal bezoeken aan Zalando.

De aandelen van de Zweedse beleggingsonderneming Kinnevik KINVb.ST, die 36 procent van de aandelen in het Duitse internetbedrijf in handen heeft, zijn onder druk komen te staan vanwege magere omzetgroei vorig jaar. De aandelen van de firma die inmiddels al 25 procent is gedaald ten opzichte van een jaar eerder, werden na de bekendmaking van de bezoekerscijfers 2 procent lager verhandeld voor 219,60 Zweedse kronen (24,21 euro).