Zara test digitale spiegels en zelfservicekassa’s

donderdag 23 oktober 2014

Het Spaanse Zara is bezig met het testen van zelfservicekassa’s, zodat klanten in de toekomst zelf hun waar kunnen afrekenen. Moederbedrijf Inditex doet meerdere onderzoeken naar nieuwe manieren van winkelen. Dat meldt Retailweek.

In het hoofdkantoor van Inditex in het Spaanse Arteixo worden verschillende pilots gedaan. Zo worden er digitale spiegels getest, waarbij klanten hun kleding virtueel kunnen passen. De spiegel geeft daarnaast informatie over beschikbaarheid, maten en alternatieven. In een ‘selfservice terminal’ zouden klanten in de toekomst zelf kunnen afrekenen en de RFID beveiliging kunnen verwijderen. Het RFID-systeem is onlangs geïntroduceerd en koppelt een code aan elk kledingstuk van Zara. Tevens worden er testen gedaan met mobiel betalen en 3D projecties op winkelruiten.

Volgens moederbedrijf Inditex zijn zelfservicekassa’s en digitale spiegels mogelijk ‘de toekomst van de retail’. Er zijn al enkele pilots in winkels van het bedrijf geweest. Als het bij Zara een succes wordt, zal het ook worden uitgerold naar andere succesformules van Inditex zoals Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti.