• Home
  • V1
  • Columns
  • Zo vader, zo zoon - Bedrijfsprofiel Nickelson

Zo vader, zo zoon - Bedrijfsprofiel Nickelson

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het Nederlandse Nickelson staat al jaren bekend om zijn

hoogwaardige winterjassen met sportieve en luxe uitstraling. Vanaf winter 2011 kunnen ook de kleintjes zich in een warme en stoere jas van het label hullen. “De kinderlijn van Nickelson onderscheidt zich echt van andere kinderkledinglabels.”

De kinderkledinglijn van Nickelson knalt net als Nickelson zelf regelrecht op je af

Yes-R, Ali B. en Lange Frans; allemaal zijn ze fan van Nickelson. Dat is leuke reclame natuurlijk. Niet in de laatste plaats omdat de rappers hun kleintjes ook graag in het label zouden willen steken. En dat komt mooi uit want het merk, dat bekend staat om zijn stoere, glimmende jassen met applicaties en bontkragen heeft enige tijd geleden een try-out van de collectie voor volwassenen laten produceren. De vuurdoop, op de Modefabriek, was een succes, waardoor het label besloot een volledige collectie voor de kleintjes te ontwerpen. “De vraag groeide”, vertelt styliste Janine Bakkenes. De eerste complete collectie voor kinderen werd dan ook onlangs op de Kleine Fabriek gepresenteerd en ja, die sloeg op z’n zachtst gezegd aan. En werd met groot enthousiasme ontvangen.

Op een bloedhete dag in april toog FashionUnited naar het hoofdkantoor van Nickelson in Barendrecht, en leerde te midden van een hele collectie ongetwijfeld zeer warme winterjassen over het Nederlandse merk dat in 1954 werd opgericht door Eddy Amann. Het label begon met het maken van leren en nylon jacks voor heren en staat nog steeds vooral bekend om de luxe jassen die kwaliteit en stijl uitstralen. En dat werpt zijn vruchten af. Het merk groeide de afgelopen decennia exponentieel – zowel in product range als in verkooppunten (350 in Nederland op het moment) – en voert sinds 1999 een volledige collectie die ook bestaat uit tops, knit-wear, sweats en accessoires. In 2009 gevolgd door een damescollectie.

Qua styling sloeg het label vier jaar geleden een nieuwe weg in. Daarmee gepaard ging een stijging van de verkoopprijzen. Jassen van 129,95 euro zijn er nog wel, maar de prijsrange is opgeschoven naar een gemiddelde van 249,95 euro. Met uitschieters naar 400 euro. Reden voor de ommekeer was het feit dat de styling van de producten nog belangrijker werd. Zo werden nieuwe lijnen opgezet, zoals de Val di Fassa-lijn, genoemd naar een skigebied in Noord-Italië, dat door de stylingafdeling als dankbaar thema en inspiratiebron wordt gebruikt. De lijn bestaat uit sportieve kledingstukken van hoogwaardige materialen. Veel polyesters en echt bont zorgen voor een luxe, echt Italiaanse uitstraling. Naarmate deze collectie groeide besloot het label ontwerpen uit de Val Di Fassa-collectie te vernoemen naar plaatsjes uit het gebied en zelfs de fotoshoot voor deze extensie wordt in de Italiaanse Alpen gehouden. Grappig detail is dat de aanwezigheid van Nickelson de Italianen niet ontging en zowel de directeur van het lokale VVV-kantoor als de burgemeester een kijkje op de set kwamen nemen. Beiden waren zo onder de indruk dat ze een officieel samenwerkingsverband voorstelden en de kleding van Nickelson nu de officiële outfit van de lokale skileraren is. Waar een vernoeming naar een gebied al niet toe kan leiden. Eén ding is zeker: Sinds de restyling is de groei enorm en de omzet is de afgelopen jaren elk jaar maar liefst verdubbeld. Het aantal werknemers neemt in rap tempo toe en daarom staat eind 2011 een verhuizing van het bedrijfspand naar het Stadspaleis in Breda gepland.

Dat het aantal werknemers toeneemt komt niet alleen door het enorme succes van de de Val di Fassa-lijn natuurlijk. Ook het starten van de kinderlijn nam een toename van het aantal werknemers met zich mee. Een kinderlijn, die overigens is afgeleid van de Val di Fassa-collectie en ontstaan uit vraag uit de markt; Het Junior label is een exacte kopie van zijn grote broer en heeft daarom dus precies dezelfde uitstraling. Inspiratie voor de collecties doet hoofd styling Bakkenes op tijdens reisjes naar steden als Parijs en Milaan, en door te kijken naar het werk van grote en bekende ontwerpers. “Net als Nickelson knalt Nickelson Junior regelrecht op je af”, vertelt de styliste. Korte glimmende jasjes met bont en longsleeves met prints, hot pink jasjes voor de meisjes en pakjes van velours. De 72 stijlen van de A/W 2011 collectie bekijkend zijn het zwart, navy, cobalt, en hot pink, oftewel sprekende en opvallende kleuren die de klok slaan. Ook de voor het label bekende ‘bling'-accessoires, sprekende prints en badges zijn alom vertegenwoordigd. Het is kleurig, stoer, uitgesproken, opvallend én eigenwijs.
Kwalificaties die ook aan de bezoekers van de Kleine Fabriek niet onopgemerkt bleven; De stand werd overstroomd door nieuwsgierigen en het label werd, zoals gezegd, jubelend ontvangen. Bakkenes: “Er is daar zo veel van het zelfde. De kinderlijn van Nickelson onderscheidde zich echt van andere labels. Het is heel eigen en sprong er zó uit. We konden de aandacht bijna niet aan.” Ondanks dat Nickelson Junior niet goedkoop is (De prijsrange is breed – van joggingbroekjes van 69,95 tot jasjes van wel 300 euro) zullen maar liefst zeventig winkels de eerste Nickelson Junior-collectie vanaf augustus gaan verkopen. Daaronder zijn veel klanten van het eerste uur, die ook een kinderkledingwinkel hebben. Maar er zijn ook veel nieuwe winkels bij, zoals kinderkledingspeciaalzaken. Daarbij zit men in het buitenland niet stil. Want behalve een presentatie op de Kleine Fabriek, werd het Junior-label in januari gepresenteerd op Bread & Butter in Berlijn en zijn de agenten druk bezig het merk buiten de Nederlands grens te introduceren.

De Juniorcollectie, die in juli zal worden uitgeleverd is de eerste van twee collecties die Nickelson Junior jaarlijks zal presenteren – naast twee flash collecties die ook op de verlanglijst staan. En alsof dit allemaal nog niet genoeg is brengt het merk naast de lijn voor de kleintjes komend seizoen voor het eerst ook schoenen. Onder de naam Nickelson Shoes zal het bekende kledinglabel onder het motto ‘Step into our world’ de kledingstijl doorvoeren in deze extensie. De collectie is ook hier weer stoer en opvallend, met gewaagde materialen, opvallende kleurcombinaties, uitgesproken prints, borduursels en luxe badges. Het aanbod varieert van sneaker tot moonboot of een laars met een sleehak, met veel hoogglans en een Italiaans uiterlijk natuurlijk. “En snel na deze lancering zal een uitbreiding naar een kinderlijn volgen,” verklapt Bakkenes alvast. Dan kan behalve Yes-R, Ali B. en Lange Frans, elke Nickelson-fan zijn of haar oogappeltje van top tot teen in het label hullen.

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 4 van 2011

NICKELSON